Dethleffs-Bus II-Camper.
Nadat we bijna 5 jaar met de Cheetah Camper door Europa hadden gereisd kregen we de kriebels en wilden iets anders.
Vooral een camper met een sterkere motor! Maar....hij mocht van Elly vooral niet langer zijn!
Dat lukte dus niet.
Na lang wikken en wegen werd het een Dethleffs Bus 2 Globetrotter. Die was 50 cm langer maar dat kon er toch net nog mee door!
We vonden de Dethleffs in een advertentie van een firma in Mannheim. Volgens de verkoper een camper die ze niet aan een Nederlandse opkoper wilden verkopen omdat hij zo mooi was dat ze daar zelf een klant blij mee wilden maken. Alles was perfect. Airco op de motor, airco in het woongedeelte, zonnepanelen, volautomatische Oyster schotel antenne, fietsenrek en ontvanger met TV. De camper was helemaal gecontroleerd en de techneuten hadden alles perfect in orde gemaakt. We werden enthousiast en reisden naar Mannheim met een enveloppe vol euro's op zak.
Bij aankomst werd er nog steeds aan de camper gewerkt. Het rechtse deurraam ging niet open en dicht! We ontdekten dat de camper niet goed gepoetst was, de bekleding van de voorstoelen was enigszins verschoten, een armsteun was geheel grijs i.p.v. zwart, het raam bij het aanrecht kon niet goed open en dicht, er zat een gat in een kunststof dak raam, motorkap en bumper hadden steenslag schades. Ook was de lak van de motorkap beschadigd door het verwijderen van stickers. Om verschillende ramen en kleppen zat lelijke zwarte kit. Dat was echt een domper als reactie op het laaiend enthousiaste verhaal dat de verkoper ons had opgehangen.
We pingelden over de prijs en lieten ons de benodigde onderdelen die we thuis moesten kopen betalen. Het poetsen en de lak was voor mij geen probleem. daar kon ik wel mee overweg. Het belangrijkste was dat de camper erg strak was, het interieur als nieuw en nergens beschadigd.
Eenmaal thuis was het even aanpakken om de Dethleffs helemaal naar onze smaak de onze te maken.We lieten de voorbumper en de motorkap spuiten, er werd een nieuw mechanisme in de rechter deur gezet , alles werd goed afgewassen en gereinigd, overtollige kit verwijderd en waar nodig werden armsteunen en andere kunststofdelen weer op kleur gebracht.
Toen de camper klaar was en we hem eens heel goed gingen bekijken waar we toch blij dat we voor dit model hadden gekozen!
De indeling van deze camper is dan ook heel anders dan die van onze eerste, de Karmann Cheetah.
De voorstoelen kunnen allebei 180 graden worden gedraaid. Dan zijn het net 2 grote fauteuils waar we avonds heerlijk op zitten om tv te kijken of te lezen. Als we kaarten zit een van ons op het bankje aan de andere kant van de tafel.
Het bed hoeven we nu avonds niet om te bouwen van bank tot slaapplaats. Er is een ruim, vast bed met een goede matras. Onderweg kunnen we nu even een dutje doen om daarna weer opgefrist verder te rijden. Ook dagelijks even een half uurtje siësta kan nu op een gespreid bedje!
Het keukenblok met de koel-vries kast, gasfornuis en spoelbak biedt ons alles dat we nodig hebben. Er is nog een tweede spoelbak die als wasbak is bedoeld. Die gebruiken we niet omdat we ons altijd in de douche/wasruimte van de camping douchen en wassen. Als we de lange doucheslang gebruiken door het raam hebben we, als echt nodig, een handige buiten douche, De kastjes onder het aanrecht bieden voldoende ruimte voor potten en pannen, schotels, deksels, afwasspullen, flessen, borden, bestek en kommetjes.
Ook de kastjes aan de wanden rondom bieden meer dan voldoende ruimte. We hebben in de loop der jaren geleerd om alleen dat mee te nemen dat we echt nodig hebben. “Thuis laten wat je niet nodig hebt, is mooi meegenomen!” is een routine geworden. De voorraad aan levensmiddelen, de kruiden en de potten kokosolie, honing en ontbijtmix, alsook kleren, beddengoed, boeken, camper gidsen enzovoort kunnen er gemakkelijk in.
We hebben een airco in de cabine tijdens het rijden maar ook een airco/verwarming unit in het plafond. In de zomer even de warmte eruit blazen en als het avonds te warm is of even wat warmte erin blazen als het te koel is. Hij maakt maar weinig geluid dus stoort dan niet. Als het echt koud is doen we de gas ringverwarming aan die voldoende capaciteit heeft om het dan snel gezellig warm te maken. Een volautomatische Oyster antenne, gecombineerd met een nieuwe TV met CD speler, brengt ons, via honderden zenders, Europa de camper binnen. Omdat er zoveel aanbod is hebben we geen modem om overal de Nederlandse zenders te ontvangen. BVN brengt toch het nieuws en enkele bekende Nederlandse en Belgische programma’s. De Duitse Arte, Phoenix, HR en andere zenders bieden een keuze aan reis- en natuur uitzendingen die voor ons interessant en avondvullend zijn als we niet kaarten of lezen.
In de Karmann Cheetah gingen de buitentafel, stoelen en krukjes steeds in de alkoof. Nu hebben we een grote bergruimte waar we door de grote deur echt van alles in kunnen opbergen. Stoelen, tafel, krukjes, de e-bike acculaders, reserve klapstoelen, was emmer met alle auto was spullen, gieter, enz. Maar daarbij nog vier Ikea kratten waar we gesorteerd de schoenen, de kabels, de groenten en het fruit in op bergen. In die ruimte staat ook de gas verwarming kachel.
Technisch verkeert de Dethleffs in een uitzonderlijk goede staat. We hebben de distributieketting laten vernieuwen. De banden zijn nieuw, de accu’s beide nog goed, alles werkt zoals dat moet! Het lakwerk blinkt zoals dat, na een behandeling met System 1.2.3 Car Care Products en door een Polijst Profi, te verwachten is.
De Dethleffs Bus 2 Globetrotter kan ons nog vele jaren veilig en met veel reisplezier door Europa brengen.
We reisden inderdaad met de Dethleffs Bus II drie jaar lang door België, Frankrijk, Duitsland, Kroatië en Oostenrijk.
In de zomer van 2017 hadden we twee keer pech met het weer. Na 10 dagen reizen stonden we weer in de Voorststraat voor ons huis. Alhoewel ik het idee heb dat we veel samen doen klop dat niet helemaal als het gaat om het " in- en uitpakken" van de camper. Het meeste werk neemt Elly voor haar rekening. Als ze dan na 10 dagen weer alles moet terugplaatsen van de camper in huis is dat echt veel gedoe. Na de tweede keer kwam ze dan ook met het voorstel de camper te verkopen. Ik had het er eerst moeilijk mee maar kon haar begrijpen.
Na het nog eens extra goed poetsen en mooie foto's maken plaatsen we een advertentie op Marktplaats. De taxateur had hem geschat op 18.000 euro. We starten in de advertentie met 18.500 euro.
Na heel wat mailtjes, telefoontjes en kijkers kwam een echtpaar uit Friesland dat op zoek was naar een compacte camper. Ze bekeken alles heel nauwkeurig, we reden enkele kilometers door Landgraaf en we dronken samen gezellig koffie. Nadat ze buiten samen hadden overlegd kochten ze de camper voor 17.500 euro. Een redelijke prijs!!
Toch met een beetje weemoed in mijn hart laadde ik alles weer in en nam zo afscheid van onze "reisgenoot".
We besloten om nu nog niet te beslissen hoe we in de toekomst in de zomermaanden gaan reizen. Wordt het hotels, bed&breakfast, vrienden op de fiets, stacaravan of rent a tent? Of..........??
Wordt vervolgd!